Ředitel Frank Bold Advokáti Pavel Franc přibližuje dopady Green Dealu v podcastu E15 Cast
- 29. 09. 2021
- Články > ESG reporting pro váš byznys
Tématům CSR a ESG se v expertní skupině Frank Bold věnujeme dlouhodobě. Na otázky ohledně těchto standardů a jejich problematice odpovídal pro časopis Reflex CEO Pavel Franc.
Reflex: Jak si CSR, corporate social responsibility neboli společenskou odpovědnost firem, představuje laická veřejnost a o co se jedná ve skutečnosti?
CSR je dobrovolná aktivita firem, které si uvědomují externí dopady své činnosti na životní prostředí i lidská a sociální práva a berou na ně ohled ve svém managementu. CSR je dobrovolná a není nijak regulovaná, existují jen doporučení OECD Guidelines for Multinational Enterprises nebo návody institucí UN Global Compact a Global Reporting Initiative. Jak trend řízení se CSR v západní Evropě sílil, stala se společenská odpovědnost firem jedním ze základních stavebních kamenů takzvaného Green Dealu, tedy Zelené dohody pro Evropu. V tomto roce EU finišuje normativní standard, jak CSR dělat, jak přesměrovat kapitálové toky k trvale udržitelným investicím, jak bojovat třeba proti greenwashingu a jak o tom všem správně, přehledně a srozumitelně reportovat. Dnes proto CSR odchází a v následujících letech budeme svědky nástupu ESG, tedy environmental, social, and corporate governance.
Tématům CSR a ESG se věnujeme od založení konsorcia Frank Bold a nikdy jsem ani nedoufal, že se tak masívně začnou propisovat do byznysových trendů. Od roku 2018, kdy do toho Evropská komise pod vlivem zhoršování životního prostředí dramaticky šlápla, se legislativa i připravenost firem rychle pohnuly kupředu. Firmy dnes rozvíjejí programy společenské odpovědnosti a udržitelnosti a řeší jejich prostřednictvím demografické změny v populaci, situaci na trhu práce, změny klimatu, větší vzácnost některých zdrojů i změny v chování a očekávání klientů.
Reflex: Jak laik pozná, že v případě proklamované CSR nějaké firmy nejde o pouhý marketing? Že nedělá něco jen naoko nebo v minimální míře, aby zlepšila své jméno v očích veřejnosti?
Laik to pozná snadno: když firma mluví ekologicky, ale nevidíte za ní žádné jasné činy. Pokud firma něco myslí vážně, má z toho data a má cíle, kam se chce dostat. A většinou také informace zveřejňuje. V opačném případě si jen zlepšuje značku bez nějaké podstaty. Třeba takový greenwashing, tedy záměrné klamání spotřebitelů a veřejnosti o ekologické prospěšnosti firmy nebo jejích služeb či produktů, má mnoho podob. Představte si ropnou společnost, která těží ve velkém, zdecimuje území národních parků, načež za zlomek vydělaných peněz postaví rezervaci pro motýly a za trojnásobek jejího rozpočtu připraví velkolepé promo o tom, jak vybudovala rezervaci.
Pokračování rozhovoru čtěte zde.