Stát vyhlašuje aukční výzvu na podporu elektřiny z větrných elektráren
- 22. 09. 2022
- Články > Energetické právo
V současném boji s energetickou krizí se setkáváme s různými kroky, jejichž účelem je pomoc domácnostem s rostoucími cenami energií. Zatímco některé se těší poměrně velkému zájmu médií – například schválení mimořádného příspěvku na náhradu nákladů za energie – jiné zůstávají prakticky bez povšimnutí, i když jejich dopad může být neméně významný.
Za jeden z přehlížených kroků můžeme považovat změnu vyhlášky o vyúčtování dodávek a souvisejících služeb v energetice, k níž došlo v polovině září. Tato novela přináší institut „informace o vyúčtování“, který pochází z tzv. zimního balíčku evropských směrnic a zakládá zákazníkům právo na pravidelné informace o jejich spotřebě energií. Na základě informace nevzniká zákazníkovi právo na vyrovnání přeplatku nebo nedoplatku, protože má pouze informativní charakter. Umožní ale zákazníkům reagovat na výši aktuálního nedoplatku (případně přeplatku) energií a upravit svoji spotřebu nebo výši zálohových plateb.
U dodávek elektřiny se přitom způsob poskytování informace o vyúčtování liší podle toho, zda je v odběrném místě zákazníka instalováno měřicí zařízení s dálkovým přenosem údajů, nebo ne.
V případě, že v odběrném místě měřicí zařízení s dálkovým přenosem je, má obchodník s elektřinou povinnost poskytovat informaci o vyúčtování bezplatně nejméně každý kalendářní měsíc. Pokud v odběrném místě zákazníka měřicí zařízení s dálkovým přenosem instalováno není, má obchodník s elektřinou povinnost zákazníka bezplatně informovat o jeho spotřebě elektřiny na základě údajů od provozovatele distribuční soustavy jednou za půl roku. Je-li však doklad o vyúčtování poskytován v elektronické podobě, nebo pokud o to zákazník požádá, musí být informace poskytnuta každé tři měsíce, a to na základě samoodečtu (zpravidla prostřednictvím mobilní nebo webové aplikace) zákazníka.
Musíme podotknout, že ze strany některých obchodníků byly průběžné informace o spotřebě poskytovány i dříve, bez příslušné právní úpravy. V současné době je však právo zákazníka na bezplatné průběžné informace o spotřebě energií výslovně zakotveno v zákoně a při jeho porušování je možné se obrátit s podnětem na Energetický regulační úřad.
Abychom pak zcela nepřehlédli zmíněný mimořádný příspěvek na náhradu nákladů za energie, nařízením vlády byla domácnostem přiznána jednorázová podpora ve výši 2 000,- Kč, nebo 3 500,- Kč, podle typu distribuční soustavy. V souvislosti s příspěvkem však není obchodník s elektřinou povinen zaslat zákazníkovi nový rozpis výše zálohových plateb, v závislosti na způsobu úhrady záloh přitom nemusí dojít ani k žádné změně. Doporučujeme proto věnovat pozornost i této otázce a v případě nejasností se obrátit na svého dodavatele elektřiny.