Kritéria hodnocení nabídek ve veřejných zakázkách
- 07. 02. 2017
- Články > Veřejné zakázky
Jedním z nástrojů užitečných pro zadávání veřejných zakázek na kvalitu jsou předběžné tržní konzultace, které slouží zadavatelům k tomu, aby mohli lépe oslovit odborníky nebo dodavatele. Mohou jim pomoci získat víc informací o předmětu veřejné zakázky a vyhnout se chybám v zadávacích podmínkách. Předběžnou tržní konzultaci upravuje § 33 zákona o zadávání veřejných zakázek. Několik poznámek k tomu, na co je potřeba při předběžné tržní konzultaci nezapomenout:
Je vhodné a i povinné veškerou komunikaci písemně zdokumentovat. Zákon odkazuje na ust. § 112, který říká, že veškerá komunikace mezi zadavatelem a uchazeči i v rámci předběžných tržních konzultací by měla být písemně zdokumentována. Za určitých okolností postačí, pokud například v rámci veřejných projednání budou jednání nahrávána a tyto nahrávky budou přílohou dokumentace k předběžným tržním konzultacím.
Zadavatel je povinen, využije-li výsledky předběžných tržních konzultací, označit v zadávací dokumentaci výsledky informace, které jsou výsledkem předběžné tržní konzultace, a současně musí označit i osoby podílející se na konzultaci. Doporučuje se zveřejnit je na internetu, aby měl kdokoliv snadný přístup k připomínkám doručeným v rámci konzultace.
Pokud se předběžná tržní konzultace nekoná, například z důvodu časové tísně, ale zadavatel by rád, aby měl co nejširší okruh možných dodavatelů povědomí o tom, že zakázku plánuje, doporučujeme využít alespoň institutu předběžného oznámení. V předchozím zákoně bylo předběžné oznámení více formálně nastaveno. Zadavatelé byli v mnohem širším okruhu případů povinni předběžné oznámení uveřejňovat. Dnes tomu už tak není.
(z přednášky A. Francové na konferenci Právo ve veřejné správě 2017, celý přepis zveřejní Právní prostor)