Jak na home office? Rady pro zaměstnavatele
- 16. 11. 2020
- Články > Pracovní právo
Zajištění tzv. work-life balancu, tedy rovnováhy mezi pracovním a soukromým životem, je sílícím trendem na pracovním trhu a v mnoha firmách již standardem. Tomu nově napomáhá i možnost zavedení sdíleného místa pro více zaměstnanců. Tuto novinku nyní ukotvuje i zákoník práce.
Sdílené pracovní místo má za cíl usnadnit sladění pracovního a rodinného života především rodičům s malými dětmi. Nemusí se však týkat pouze jich. V praxi to znamená, že na jedné pozici je na kratší pracovní úvazek zaměstnáno více lidí. Tito zaměstnanci na sdíleném místě se mezi sebou sami domlouvají na rozvržení své pracovní doby, kterou alespoň týden předem oznámí zaměstnavateli. Je tomu tedy naopak než v běžné situaci, kdy pracovní dobu rozvrhuje zaměstnavatel.
Pokud chcete jako zaměstnavatel využít sdílené pracovní místo, je nutné kromě pracovní smlouvy uzavřít se zaměstnanci na tomto místě také písemnou dohodu o způsobu rozvržení pracovní doby. Tato dohoda může následně upravovat i další práva a povinnosti zaměstnavatele a zaměstnance související se sdíleným pracovním místem. Například je vhodné v ní uvést souhlas zaměstnance se zástupem nepřítomného kolegy.
Dohodu o rozvržení práce může zaměstnanec kdykoliv bez udání důvodu vypovědět s patnáctidenní výpovědní dobou. Potom začne pracovní dobu opět rozvrhovat zaměstnavatel.
Rozvržení pracovní doby na jednom pracovním místě mezi více zaměstnanců může usnadnit firemní rezervační aplikace. V době, kdy bylo nutné omezit kvůli pandemii koronaviru počet zaměstnanců v kancelářích, přišel Frank Bold s vlastní, ušitou přímo na míru naší expertní skupině. Díky tomuto systému se mohou lidé pohodlně zapisovat na volná místa a využívat pracovních míst i při jejich omezené kapacitě.
Pro přihlášení do aplikace, kterou využívá Frank Bold, použije zaměstnanec svůj pracovní e-mail. Nabídku volných míst může poté filtrovat podle data, kapacity a také podle lokality. Velkou výhodou je i možnost vyhledání podle speciálních štítků a propisování rezervací do osobního kalendáře zaměstnanců. V posledním kroku stačí vyplnit, na kolik hodin či dnů si zaměstnanec místo rezervuje a zda se jedná o opakující se rezervaci. Takto vybrané místo už ostatní zaměstnanci uvidí jako obsazené. Důležitým usnadněním je také možnost nainstalovat si aplikaci přímo do mobilu.
Situaci s Vámi probereme a pomůžeme Vám zajistit veškeré právní aspekty, které tato změna obnáší.