Novela Lex OZE I: výstavba obnovitelných zdrojů energie bude jednodušší
- 22. 12. 2022
- Články > Energetické právo
Tento článek se věnuje novele energetického a stavebního zákona, tzv. Lex OZE I, konkrétně zařazení výroben energie z obnovitelných zdrojů do definice veřejné technické infrastruktury. Text popisuje zamýšlené zásadní změny, které novela zavádí ve vztahu k povolování obnovitelných zdrojů energie mimo zastavěná území obcí. Finální znění Lex OZE I ale obsahuje legislativní chybu, která může v praxi vést k různým výkladům.
Zákonodárci měli v úmyslu doplnit výčet veřejné technické infrastruktury v § 2 stavebního zákona o „výrobny elektřiny z obnovitelných zdrojů“, které by pak pro umístění v nezastavěném území nevyžadovaly změnu územního plánu. Z ustanovení však vypadla čárka, a tak (doslovně vzato) pod veřejnou technickou infrastrukturu zahrnuli pouze „elektrické vedení výrobny elektřiny z obnovitelných zdrojů“.
Výsledný stav jsme pečlivě zanalyzovali v kontextu dalších zákonných ustanovení a dospěli jsme k závěru, že ani toto pochybení zákonodárce nemusí být pro investory překážkou.
Jste-li investorem nebo obcí a zajímá vás posouzení vašeho konkrétního případu, rádi vaši situaci zanalyzujeme.
Obecně platí, že v nezastavěném území lze i bez vymezení v územním plánu umisťovat stavby za splnění těchto podmínek:
jedná se o stavbu spadající do některé z kategorií dle § 18 odst. 5 stavebního zákona kam spadá mj. veřejná technická infrastruktura a stavby bezprostředně související;
územně plánovací dokumentace umístění stavby výslovně nevylučuje;
umístění stavby je v souladu s charakterem nezastavěného území.
I nadále pracujeme na tom, aby byla legislativní chyba napravena a výklad Lex OZE I se stal pro všechny na první pohled jasný.
Novela energetického a stavebního zákona přezdívaná Lex OZE I přináší zásadní změny, které usnadní výstavbu velkých obnovitelných zdrojů energie, především větrných a solárních parků. Novela začala platit na konci ledna.
Nově mají být výrobny energie z obnovitelných zdrojů zařazeny do definice veřejné technické infrastruktury podle stavebního zákona. To znamená, že je bude možné umisťovat mimo území vyhrazené v územním plánu. Odpadne tak nutnost pořizovat pro jejich realizaci změnu územního plánu.
Tyto změny by mohly usnadnit nejen výstavbu pozemní fotovoltaiky, ale také v Česku dlouhodobě zablokovaných větrných elektráren (VTE), a to v krajích, kde jejich výstavba není regulována zásadami územního rozvoje (ZÚR).
Jmenovitě se jedná o Karlovarský, Plzeňský a Královéhradecký kraj. VTE nejsou regulovány ani v ZÚR Středočeského, Jihomoravského a Zlínského kraje, zde ovšem výstavbě VTE významně brání ochranná pásma leteckých staveb, a/nebo nedostatečná kapacita sítě.
Ve výše zmíněných krajích by tak krajské úřady neměly výstavbě VTE formálně bránit. Stejně to platí u těch krajů, kde je v určitých lokalitách výstavba VTE podle regulace v jejich ZÚR umožněna (např. v Olomouckém, Pardubickém, Libereckém kraji).
Ačkoli změny, které přináší Lex OZE I, mohou přípravu projektů VTE významně usnadnit, nadále platí, že je pro VTE nutné získat nezbytná závazná stanoviska, rozhodnutí a povolení. Výstavbě VTE v praxi přitom často brání ochranná pásma zejména vojenských leteckých staveb, nutnost získat souhlas k zásahu do krajinného rázu nebo výjimky ze zákazů u zvláště chráněných rostlin a živočichů.
Navrhneme strategii postupu a provedeme Vás povolovacím procesem. Jsme experti na umisťování obnovitelných zdrojů energie v území.
Na projekty z oblasti obnovitelných zdrojů může mít novela Lex OZE 1, která je účinná od konce ledna 2023, zásadní dopad. Nabízíme proto i investorům i samosprávám podrobnou analýzu.