HR INSIDER: Jak postavit nábor na měřitelných kritériích? Překročte hranice běžného pohovoru

Začátek roku 2025 je tady. Období novoročních předsevzetí často přináší i důležitá osobní rozhodnutí. Pro někoho to může znamenat změnu kariérní dráhy nebo hledání nových profesních výzev. Zatímco někteří zaměstnanci balí své pracovní stoly, před zaměstnavateli stojí výzva, jak jejich místa zaplnit těmi správnými lidmi.

Jak to ve Frank Bold děláme my? O čem přemýšlíme, když hledáme nového kolegu nebo novou kolegyni? Co je pro nás důležité?

1. Klíčové dovednosti a vlastnosti: Zaměřte se na to, co hledáte

Ještě než se vrhnete do víru náboru, zastavte se a věnujte čas důkladné přípravě. Klíčové je sednout si s vedoucím týmu a společně si vyjasnit, koho vlastně hledáte. Je to jako když stavíte dům - nejdřív potřebujete kvalitní plán, abyste věděli, co přesně budujete. 

Projděte si detailně, jaké konkrétní úkoly bude nový kolega řešit a jaké dovednosti či vlastnosti k tomu potřebuje. A pozor na “ztraceno v překladu”. 10 vedoucích týmu si pod dobrou komunikací představí 10 různých věcí. Zjistěte přesně, kterou z nich hledáte. Projevuje se u této pozice schopností empatické komunikace, anebo asertivity? Měl by uchazeč umět zvládnout konfliktní situace, anebo dobře prezentovat?

Na základě této analýzy si stanovte jasná kritéria pro výběr. Ta vám později poslouží jako kompas při rozhodování a pomohou vám vyhnout se častému úskalí výběrových řízení - rozhodování na základě osobních sympatií nebo prvních dojmů

Když máte jasno v tom, koho hledáte, máte mnohem větší šanci takového člověka skutečně najít.

→ Ptejte se například:

  • Co přesně bude člověk na dané pozici dělat? 
  • Jaký má být profil nového člověka, jaké má mít kompetence?
  • Jak se tyto kompetence projevují konkrétně v jeho chování? 

2. Otestujte na pohovoru právě to, co nejvíc potřebujete

Když máte jasno v kritériích, je čas je přetavit v konkrétní kroky. Začněte tím, že napíšete inzerát, který bude jako zrcadlo vašich požadavků - jasný, konkrétní a přímočarý. Čím přesněji v něm popíšete, koho hledáte a co bude náplní práce, tím větší šanci máte, že se vám ozvou ti praví kandidáti. 

Než se pustíte do pohovorů, věnujte čas přípravě. Navrhněte takové otázky a úkoly, které prověří právě ta kritéria, na kterých vám záleží nejvíc. 

  • Hledá vedoucí člověka s vysokou mírou pečlivosti? Zadejte mu během pohovoru úkol, který jeho pečlivost otestuje. 
  • Potřebujete týmového hráče? Připravte si modelovou situaci, ve které se projeví, jak spolupracuje s ostatními. 
  • Nebo zkuste vymyslet takové otázky, kterými zjistíte, jak moc týmově přemýšlí. Kreativitě se meze nekladou!

Takto získáte skutečný obraz o tom, zda kandidát splňuje vaše klíčové požadavky a ne jen to, co o sobě napsal v životopise nebo motivačním dopise.

→ Ptejte se:

  • Jak můžu dané kritérium otestovat?
  • Jak zjistím, zda uchazeč dané kritérium naplňuje a do jaké míry

→ Hledáte tipy na otázky k pohovoru? 

Tady najdete výborně zpracované užitečné příklady, sami s podobnými otázkami ve výběrových řízeních rádi pracujeme: 

3. Buďte trpěliví, neslevujte z klíčových kritérií

I když jste si pečlivě stanovili kritéria a prošli několika pohovory, může se stát, že ten pravý kandidát stále nepřichází. Je to jako skládat puzzle - někdy musíte projít spoustu dílků, než najdete ten, který zapadne. 

Trpělivost při výběru se vám mnohonásobně vrátí v podobě kolegy nebo kolegyně, který/á perfektně doplní váš tým nejen svými schopnostmi, ale i hodnotami a přístupem. Pro snadnější hledání může pomoct jasné rozdělení požadavků

  • Ty klíčové (must have) musí kandidát splňovat. 
  • Ty ostatní (nice to have) jsou příjemným bonusem. 

A nezapomeňte: ne všechny dovednosti musí mít každý hned. Důležitější je často potenciál k růstu a chuť se učit. Člověk se správným přístupem, který má v některých oblastech mezery, může být častokrát cennější posilou pro tým než zkušenější člověk, který ale není otevřený růstu.

Přejeme co nejvíc skvělých uchazečů v roce 2025!

Ušetřete za HR a právní služby. Máme unikátní digitální řešení

Díky platformě pracovnipravo.online, kterou jsem připravili ve spolupráci s Legal System, budete mít vždy po ruce aktuální pracovněprávní dokumenty revidované advokátní kanceláři. Vše je digitalizované včetně možnosti podepisovat dokumenty na dálku jednoduše online.

Obraťte se na nás

Ozvěte se nám. Jsme Váš partner pro správná rozhodnutí

Poskytnete nám základní informace

Stačí stručně popsat situaci, kterou právě řešíte, vyplnit kontaktní údaje a odeslat formulář níže.

Dohodneme si podmínky spolupráce

Zavoláme Vám, nebo se ozveme e-mailem, probereme detaily možné spolupráce a připravíme nabídku.

Pustíme se do práce

Pokud se rozhodnete využít našich služeb, uděláme vše pro úspěšné vyřešení vašeho případu.

S čím potřebujete pomoci*

Vaše jméno a příjmení*

Váš telefon*

Ulice a č.p., město*

Váš e-mail*

Poptávám placenou právní službu a potvrzuji, že souhlasím s podmínkami poskytování právních služeb

Přečtěte si, jak nakládáme s osobními údaji zde.