Jednání Kutné Hory s developerem MARLO ukazuje na potřebu měst důkladně nastavit pravidla a vnitřní procesy pro jednání s developery
- 19. 11. 2024
- Články > Udržitelné investice do měst
Provedeme vás kteroukoliv fází přípravy nebo změny územního plánu s důrazem na její soudní nenapadnutelnost a s cílem pomoci vám připravit územní plán tak, aby vedl ke kvalitnímu řešení pro obec a její občany.
Obce při přípravě či změně územního plánu musí pracovat s mnoha právními předpisy a závazně do něj zasahují další správní orgány. Dotčení vlastníci a spolky se navíc po dobu jednoho roku od nabytí účinnosti mohou obrátit na soud nebo dát podnět k přezkumu územního plánu na krajský úřad.
Při přípravě územního plánu se málokdy podaří zohlednit zájmy všech. Zrušení územního plánu nebo jeho části přitom může závažně zasáhnout do budoucích plánů a záměrů obce a jejích obyvatel. Šance, že soud shledá nezanedbatelné porušení zákona, není nikterak malá: každým rokem soudy zruší desítky vadných územních plánů a jejich změn.
Náš klient, město Krásno, čelil letité šikaně ze strany krajského úřadu, který od roku 2015 opakovaně rušil nový územní plán města z důvodu údajné ochrany ložiskového území. Ve třech navazujících soudních sporech jsme vždy uspěli, čímž jsme pomohli odblokovat územní rozvoj města.
Případ územního plánu města Sušice končí po téměř třech letech happyendem. Městu se podařilo před soudem obhájit omezení výstavby velkých obchodních domů, které má napomoci zachování živého náměstí a historického centra.
Pomohli jsme obci obhájit její územní plán před žalobou dotčeného majitele pozemků. Soud prokázal, že obec postupovala při pořizování územního plánu správně a logicky. Žaloba protistrany byla zamítnuta ve všech bodech.
Přibližujeme, jaké jsou nejčastější vady územních plánů, kvůli kterým obce čelí žalobám a často je také prohrávají.
Pomůžeme připravit kvalitní zadání územního plánu, řádně vypořádat připomínky veřejnosti, posoudit, zda proces přípravy zadání proběhl právně v pořádku a konzultovat možnosti nadstandardního zapojení veřejnosti, zejména u ploch, které vyžadují zvláštní pozornost.
Pomůžeme sladit různé veřejné i soukromé zájmy, zkontrolovat stanoviska dotčených orgánů a vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území (SEA) z hlediska zákonnosti včetně jejich odůvodnění a řádně vypořádat připomínky veřejnosti. V případě nesouhlasného stanoviska pomůžeme zajistit kontrolu oprávněnosti požadavků a doporučit dohodovací řízení nebo řešení rozporů. Pomůžeme posoudit, zda v této fázi došlo k podstatným změnám, pro které je třeba pořídit nový návrh územního plánu dle § 51 odst. 3 stavebního zákona. Posoudíme, zda dosavadní proces přípravy návrhu územního plánu proběhl právně v pořádku.
Za spolupráce s pořizovatelem pomůžeme řádně odůvodnit rozhodnutí o námitkách a vypořádat připomínky veřejnosti. Pomůžeme posoudit, zda je po veřejném projednání s ohledem na námitky a nová stanoviska dotčených orgánů třeba návrh podstatně upravit a opakovaně jej veřejně projednat dle § 53 odst. 2 stavebního zákona. Vyhodnotíme, zda je návrh územního plánu způsobilý k předložení zastupitelstvu ke schválení. Posoudíme, zda celý proces proběhl ze strany pořizovatele právně v pořádku.
Do dvou pracovních dnů vám pošleme nástin předpokládaných kroků a nabídku právních služeb.