Komplikace pro majitele solárních elektráren: Lex OZE 3 mění pravidla uprostřed hry

Do Senátu míří novela energetického zákona známá jako Lex OZE 3. Kromě pozitivních novinek, jako je zákaz diskriminace sdílejících a zavedení pravidel pro akumulaci elektřiny v bateriích a flexibilní poskytování jejich kapacity ke stabilizaci rozvodné sítě, s sebou nese i nepříjemný výhled pro provozovatele obnovitelných zdrojů energie (OZE). Pokud zákon projde, zvýší se jim administrativa a mohou přijít o část státní podpory, kterou dosud na výrobu obnovitelné energie dostávali.

Podle posledních zpráv senátoři z Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu navrhují z Lex OZE 3 kontroverzní přílepky vyškrtnout. Pokud se jejich doporučení bude držet také plénum Senátu, svolané na 29. ledna, bude novela s příslušnou úpravou vrácena zpět do Poslanecké sněmovny.

Dotace pro obnovitelné zdroje jsou navázané na takzvané vnitřní výnosové procento (IRR, internal rate of return) určené nařízením vlády. Zjednodušeně jde o maximální možnou ziskovost. Pro solární elektrárny, které jsou v Česku nejčastější zdroj obnovitelné energie, je IRR v současnosti 8,4 %. 

Sněmovna v novele energetického zákona odhlasovala, že nově si budou muset  provozovatelé solárních elektráren s instalovaným výkonem nad 30 kW uvedených do provozu v letech 2009 a 2010 své výnosové procento každý rok sami kontrolovat. Provozovateli trhu pak budou muset do poloviny prosince oznámit, jestli mají nárok na podporu od státu pro následující rok, případně požádat o snížení podpory.

„Pro provozovatele fotovoltaik by taková změna znamenala další administrativu.Výpočet IRR by navíc komplikovala i další novinka v zákoně, a to je změna doby, za kterou se výnosové procento počítá,” upozornila právnička Frank Bold Advokáti Anna Francová. Dosud se IRR počítalo za dobu trvání práva na podporu. Po přijetí Lex OZE 3 by se ovšem výnosové procento mělo počítat za celou dobu životnosti elektrárny. Výnosy, kterých výrobci mohou dosáhnout, aby ještě měli nárok na podporu, se tak počítají z delšího období. 

„Může se tak stát, že i zdroje, které požadované IRR dosud splňovaly, budou muset podat žádost o snížení podpory, protože jim IRR vyjde vyšší. Není divu, že takovou změnu pravidel uprostřed hry vnímají provozovatelé elektráren s nevolí,” dodala Francová. Pokud elektrárna od uvedení do provozu změnila majitele, nemusí současný provozovatel ani mít k dispozici všechny potřebné podklady nezbytné pro výpočet výnosového procenta podle připravovaných pravidel.  

Lex OZE 3 schválila Sněmovna po dlouhých diskuzích v polovině prosince. Jeho projednávání zkomplikovaly desítky pozměňovacích návrhů včetně změn připravených Ministerstvem financí, které se zaměřilo na snížení celkového objemu peněz na dotace obnovitelných zdrojů. Z nich prošlo právě zavedení individuálních kontrol a změna výpočtu IRR.

Senát má hlasování o zákoně na programu své příští schůze, která začíná ve středu 22. ledna. Pokud zákon projde, budou mít provozovatelé solárních elektráren čtyři měsíce od nabytí účinnosti novely na to, aby vypracovali a podali hlášení o IRR a odpovídající podpoře pro rok 2025


Řešíte výpočet vnitřního výnosového procenta pro svůj projekt OZE?

Tápete, jaká pravidla se vztahují na obnovitelné zdroje energie?

Obraťte se na nás.

Ozvěte se nám. Jsme Váš partner pro správná rozhodnutí

Poskytnete nám základní informace

Stačí stručně popsat situaci, kterou právě řešíte, vyplnit kontaktní údaje a odeslat formulář níže.

Dohodneme si podmínky spolupráce

Zavoláme Vám, nebo se ozveme e-mailem, probereme detaily možné spolupráce a připravíme nabídku.

Pustíme se do práce

Pokud se rozhodnete využít našich služeb, uděláme vše pro úspěšné vyřešení vašeho případu.

S čím potřebujete pomoci*

Vaše jméno a příjmení*

Váš telefon*

Ulice a č.p., město*

Váš e-mail*

Poptávám placenou právní službu a potvrzuji, že souhlasím s podmínkami poskytování právních služeb

Přečtěte si, jak nakládáme s osobními údaji zde.