Webinář 22. ledna | Od nápadu k realizaci: Jak úspěšně stavět projekty OZE v ČR
- 08. 01. 2025
- Články > Energetické právo
Do Senátu míří novela energetického zákona známá jako Lex OZE 3. Kromě pozitivních novinek, jako je zákaz diskriminace sdílejících a zavedení pravidel pro akumulaci elektřiny v bateriích a flexibilní poskytování jejich kapacity ke stabilizaci rozvodné sítě, s sebou nese i nepříjemný výhled pro provozovatele obnovitelných zdrojů energie (OZE). Pokud zákon projde, zvýší se jim administrativa a mohou přijít o část státní podpory, kterou dosud na výrobu obnovitelné energie dostávali.
Podle posledních zpráv senátoři z Výboru pro hospodářství, zemědělství a dopravu navrhují z Lex OZE 3 kontroverzní přílepky vyškrtnout. Pokud se jejich doporučení bude držet také plénum Senátu, svolané na 29. ledna, bude novela s příslušnou úpravou vrácena zpět do Poslanecké sněmovny.
Dotace pro obnovitelné zdroje jsou navázané na takzvané vnitřní výnosové procento (IRR, internal rate of return) určené nařízením vlády. Zjednodušeně jde o maximální možnou ziskovost. Pro solární elektrárny, které jsou v Česku nejčastější zdroj obnovitelné energie, je IRR v současnosti 8,4 %.
Sněmovna v novele energetického zákona odhlasovala, že nově si budou muset provozovatelé solárních elektráren s instalovaným výkonem nad 30 kW uvedených do provozu v letech 2009 a 2010 své výnosové procento každý rok sami kontrolovat. Provozovateli trhu pak budou muset do poloviny prosince oznámit, jestli mají nárok na podporu od státu pro následující rok, případně požádat o snížení podpory.
„Pro provozovatele fotovoltaik by taková změna znamenala další administrativu.Výpočet IRR by navíc komplikovala i další novinka v zákoně, a to je změna doby, za kterou se výnosové procento počítá,” upozornila právnička Frank Bold Advokáti Anna Francová. Dosud se IRR počítalo za dobu trvání práva na podporu. Po přijetí Lex OZE 3 by se ovšem výnosové procento mělo počítat za celou dobu životnosti elektrárny. Výnosy, kterých výrobci mohou dosáhnout, aby ještě měli nárok na podporu, se tak počítají z delšího období.
„Může se tak stát, že i zdroje, které požadované IRR dosud splňovaly, budou muset podat žádost o snížení podpory, protože jim IRR vyjde vyšší. Není divu, že takovou změnu pravidel uprostřed hry vnímají provozovatelé elektráren s nevolí,” dodala Francová. Pokud elektrárna od uvedení do provozu změnila majitele, nemusí současný provozovatel ani mít k dispozici všechny potřebné podklady nezbytné pro výpočet výnosového procenta podle připravovaných pravidel.
Lex OZE 3 schválila Sněmovna po dlouhých diskuzích v polovině prosince. Jeho projednávání zkomplikovaly desítky pozměňovacích návrhů včetně změn připravených Ministerstvem financí, které se zaměřilo na snížení celkového objemu peněz na dotace obnovitelných zdrojů. Z nich prošlo právě zavedení individuálních kontrol a změna výpočtu IRR.
Senát má hlasování o zákoně na programu své příští schůze, která začíná ve středu 22. ledna. Pokud zákon projde, budou mít provozovatelé solárních elektráren čtyři měsíce od nabytí účinnosti novely na to, aby vypracovali a podali hlášení o IRR a odpovídající podpoře pro rok 2025
Tápete, jaká pravidla se vztahují na obnovitelné zdroje energie?